P0124 – Opis naprawy błędu

    Szukaj kodów dtc

Przyczyny awarii:

Kod błędu P0124 w samochodzie odnosi się do problemów z czujnikiem położenia przepustnicy/gazu. Przyczyny tego kodu błędu mogą obejmować:

  1. Uszkodzony czujnik położenia przepustnicy/gazu – może to być spowodowane uszkodzeniem czujnika lub jego przewodu połączeniowego.
  2. Uszkodzony przewód połączeniowy – może wystąpić uszkodzenie lub przerwanie przewodu, co prowadzi do nieprawidłowego sygnału przesyłanego do układu sterującego silnika.
  3. Uszkodzenie układu sterującego silnika – może to być spowodowane problemami z oprogramowaniem, nieprawidłowym sygnałem lub uszkodzeniem samego układu.
  4. Uszkodzenie złącza elektrycznego – złącza mogą ulec zużyciu, korozji lub uszkodzeniu, co może powodować błędne sygnały lub przerwy w połączeniu.
  5. Uszkodzenie samej przepustnicy – może to być spowodowane zużyciem lub uszkodzeniem przepustnicy, co prowadzi do nieprawidłowych sygnałów przesyłanych do układu sterującego silnika.
  6. Problemy z przepływem powietrza – mogą wystąpić problemy z przepływem powietrza, co wpływa na pracę silnika i może prowadzić do nieprawidłowego sygnału przesyłanego do układu sterującego.
  7. Problemy z paliwem – mogą wystąpić problemy z dostarczaniem paliwa do silnika, co wpływa na pracę silnika i może prowadzić do nieprawidłowego sygnału przesyłanego do układu sterującego.

Jeśli kod błędu P0124 zostanie wykryty, należy przeprowadzić dokładną diagnostykę, aby ustalić dokładną przyczynę problemu.


Objawy kodu błędu:

Kod błędu P0124 w samochodzie odnosi się do problemów z czujnikiem położenia przepustnicy (TPS – ang. Throttle Position Sensor). Oto niektóre z możliwych objawów występowania tego błędu:

  1. Włączająca się kontrolka Check Engine: Błąd P0124 może spowodować włączenie kontrolki Check Engine, co informuje kierowcę o problemie w systemie silnika.
  2. Trudności z uruchomieniem silnika: Uszkodzony czujnik TPS może przesyłać fałszywe informacje do sterownika silnika, co może prowadzić do trudności z uruchomieniem silnika.
  3. Nierówna praca silnika: Problemy z czujnikiem TPS mogą prowadzić do nierównej pracy silnika, w tym do trzęsienia lub chwilowego zwiększenia obrotów.
  4. Problemy z przyspieszeniem: Błąd P0124 może powodować problemy z przyspieszeniem, a czasem nawet brak reakcji na pedał gazu.
  5. Zwiększone zużycie paliwa: Uszkodzenie czujnika TPS może prowadzić do nieprawidłowego ustawienia mieszanki paliwowo-powietrznej, co z kolei może prowadzić do zwiększonego zużycia paliwa.
  6. Problemy z automatyczną skrzynią biegów: Błąd P0124 może wpłynąć na działanie automatycznej skrzyni biegów, co może prowadzić do problemów z zmianą biegów lub nagłego wypadnięcia biegu.

Jeśli zauważysz te objawy w swoim samochodzie, powinieneś jak najszybciej skonsultować się z mechanikiem, aby zdiagnozować problem i naprawić go.


Jak naprawić kod błędu:

Kod błędu P0124 w samochodzie oznacza, że sygnał z czujnika położenia przepustnicy jest zbyt wysoki lub zbyt niski w stosunku do wartości oczekiwanej. Aby naprawić tę awarię, możesz podjąć następujące kroki:

  1. Sprawdź czujnik położenia przepustnicy: Sprawdź czujnik położenia przepustnicy, aby upewnić się, że działa prawidłowo i że nie ma uszkodzeń. Czujnik może być uszkodzony lub zepsuty, co może powodować niestabilny sygnał lub błędne odczyty położenia przepustnicy.
  2. Sprawdź przewody: Upewnij się, że przewody czujnika położenia przepustnicy są dobrze podłączone i że nie ma uszkodzeń. Uszkodzone przewody mogą powodować niestabilny sygnał lub błędne odczyty położenia przepustnicy.
  3. Sprawdź złącza: Sprawdź złącza czujnika położenia przepustnicy i upewnij się, że nie ma korozji ani uszkodzeń.
  4. Sprawdź układ przepustnicy: Sprawdź układ przepustnicy, aby upewnić się, że działa prawidłowo. Sprawdź, czy nie ma uszkodzeń lub blokad w układzie.
  5. Sprawdź moduł sterujący silnikiem (ECM): Sprawdź moduł sterujący silnikiem (ECM), aby upewnić się, że działa prawidłowo. Uszkodzony moduł ECM może powodować niestabilny sygnał lub błędne odczyty położenia przepustnicy.
  6. Sprawdź napięcie: Sprawdź napięcie na czujniku położenia przepustnicy, aby upewnić się, że jest ono zgodne z wartością oczekiwaną.
  7. Sprawdź czujnik MAP: Sprawdź czujnik MAP (Manifold Absolute Pressure), który pomaga określić nacisk powietrza w kolektorze dolotowym. Uszkodzony czujnik MAP może powodować błędne odczyty położenia przepustnicy.

Jeśli żaden z powyższych kroków nie rozwiąże problemu, należy skontaktować się z mechanikiem lub specjalistą od diagnozowania samochodowych problemów elektronicznych, aby przeprowadzić dokładniejsze testy i naprawić awarię.


Kod błędu najczęsciej występuje w takich autach jak:

Romeo Giulia, Alfa Stelvio, A1, A3, A4, A5, A6, Q2, Q3, Q5, Q7, Audi TT, BMW 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 7 Series, X1, X2, X3, X4, X5, C3, Citroen C4 Cactus, Dacia Duster, DS 3 Crossback, Fiat 500, Panda, Ford EcoSport, Fiesta, Focus, Kuga, Puma, Ranger, Civic, HR-V, Honda Jazz, Hyundai i10, i20, i30, Kona, Jaguar E-PACE, Jaguar F-PACE, Jeep Compass, Renegade, Ceed, Niro, Kia Sportage, Land Rover Discovery Sport, Land Rover Range Rover Evoque, Land Rover Range Rover Sport, Mazda CX-30, Mazda CX-5, - A-, -Benz B-, - C-, - E-, - GLA, Mercedes- GLB, - GLE, - S-Class, Mini Cooper, Mitsubishi ASX, Mitsubishi Outlander, Nissan Juke, Nissan Qashqai, Astra, Opel Corsa, Crossland X, Grandland X, 2008, 208, 3008, Peugeot 308, Porsche Cayenne, Captur, Renault Clio, Kadjar, Seat Arona, Seat Ateca, Seat Ibiza, Seat Leon, Fabia, Skoda Kamiq, Karoq, Kodiaq, Octavia, Suzuki Swift, Vitara, Toyota Aygo, C-HR, Corolla, RAV4, Golf, Passat, Polo, Volkswagen T-Cross, T-Roc, Tiguan, S60, V60, Volvo XC40, XC60 ,XC90.