P0108 – Opis naprawy błędu

    Szukaj kodów dtc

P0108 – Opis naprawy błęduPrzyczyny awarii:

Kod błędu P0108 w samochodzie zwykle oznacza problem z czujnikiem ciśnienia w kolektorze ssącym. Poniżej przedstawiam przyczyny, dla których ten kod błędu może wystąpić:

  1. Uszkodzony czujnik ciśnienia w kolektorze ssącym – jak w przypadku kodów błędów P0106 i P0107, najczęstszą przyczyną kodu P0108 jest uszkodzenie czujnika ciśnienia w kolektorze ssącym. Czujnik może ulec uszkodzeniu z powodu zużycia, uszkodzenia mechanicznego lub awarii elektrycznej.
  2. Uszkodzony przewód lub połączenie elektryczne czujnika ciśnienia w kolektorze ssącym – podobnie jak w przypadku kodu błędu P0107, jakiekolwiek uszkodzenie przewodu lub połączenia elektrycznego między czujnikiem a sterownikiem silnika może prowadzić do problemów z odczytem ciśnienia i spowodować pojawienie się kodu P0108.
  3. Uszkodzony układ regulacji ciśnienia w kolektorze ssącym – podobnie jak w przypadku kodów P0106 i P0107, uszkodzony układ regulacji ciśnienia w kolektorze ssącym może prowadzić do problemów z odczytem ciśnienia i spowodować pojawienie się kodu P0108.
  4. Uszkodzony przewód lub połączenie elektryczne do sterownika silnika – jakiekolwiek uszkodzenie przewodu lub połączenia elektrycznego między sterownikiem silnika a czujnikiem ciśnienia w kolektorze ssącym może prowadzić do problemów z odczytem ciśnienia i spowodować pojawienie się kodu P0108.
  5. Uszkodzony regulator ciśnienia paliwa – podobnie jak w przypadku kodu błędu P0107, uszkodzony regulator ciśnienia paliwa może powodować błędne odczyty ciśnienia w kolektorze ssącym i spowodować pojawienie się kodu P0108.

W każdym przypadku, kiedy pojawia się kod błędu P0108, konieczna jest diagnostyka i naprawa przez wykwalifikowanego mechanika, aby ustalić dokładną przyczynę problemu i przeprowadzić niezbędne naprawy.


Objawy kodu błędu:

Kod błędu P0108 w samochodzie odnosi się do problemów z czujnikiem ciśnienia powietrza w kolektorze ssącym (MAP – ang. Manifold Absolute Pressure Sensor). Oto niektóre z możliwych objawów występowania tego błędu:

  1. Spadek mocy silnika: Jeśli czujnik MAP przesyła niewłaściwe informacje do sterownika silnika, to może to prowadzić do zmniejszenia mocy silnika.
  2. Nieprawidłowe obroty silnika: Uszkodzony czujnik MAP może powodować niestabilne obroty silnika lub wahania obrotów, co może prowadzić do drgań i hałasu.
  3. Trudności z uruchomieniem silnika: Jeśli czujnik MAP jest uszkodzony, może to utrudniać uruchamianie silnika.
  4. Przyspieszona utrata paliwa: W przypadku błędu P0108, czujnik MAP może przesyłać niewłaściwe informacje na temat ilości powietrza dostarczanego do silnika, co może prowadzić do przyspieszonej utraty paliwa.
  5. Włączająca się kontrolka Check Engine: W przypadku błędu P0108, kontrolka Check Engine powinna się włączyć, aby ostrzec kierowcę o problemie.

Jeśli zauważysz te objawy w swoim samochodzie, powinieneś jak najszybciej skonsultować się z mechanikiem, aby zdiagnozować problem i naprawić go.


Jak naprawić kod błędu:

Kod błędu P0108 w samochodzie zwykle oznacza problem z czujnikiem ciśnienia powietrza w kolektorze ssącym (MAP). Aby naprawić tę usterkę, należy przeprowadzić następujące czynności:

  1. Sprawdź połączenia elektryczne: Upewnij się, że czujnik MAP jest poprawnie podłączony do układu elektrycznego. Sprawdź, czy nie ma uszkodzeń kabli lub złącz.
  2. Sprawdź sam czujnik: Można to zrobić za pomocą multimetru, mierząc oporność czujnika i porównując wyniki z wartościami określonymi przez producenta. Jeśli wartości nie zgadzają się, należy wymienić czujnik.
  3. Sprawdź układ zasysania powietrza: Sprawdź, czy nie ma uszkodzeń w układzie zasysania powietrza, takich jak pęknięte węże lub przepływki.
  4. Sprawdź poziom oleju: Niski poziom oleju może wpłynąć na działanie czujnika MAP, więc należy upewnić się, że poziom oleju jest wystarczający.
  5. Wymień filtry powietrza: Zatkane filtry powietrza mogą wpłynąć na działanie czujnika MAP, więc warto wymienić filtry powietrza, jeśli nie zostały one wymienione od dłuższego czasu.
  6. Sprawdź układ dolotowy powietrza: Upewnij się, że nie ma przepływów powietrza w układzie dolotowym, takich jak pęknięte węże lub luźne zaciski.
  7. Sprawdź ciśnienie w kolektorze ssącym: Za pomocą manometru można zmierzyć ciśnienie w kolektorze ssącym i porównać wyniki z wartościami określonymi przez producenta. Jeśli ciśnienie jest zbyt niskie, można to skorygować przez odpowiednią regulację zaworu regulacji ciśnienia paliwa lub wymianę regulatora.

Jeśli powyższe czynności nie pomogą rozwiązać problemu, należy skonsultować się z mechanikiem lub serwisem samochodowym w celu dalszej diagnozy i naprawy usterki.


Kod błędu najczęsciej występuje w takich autach jak:

Romeo Giulia, Alfa Stelvio, A1, A3, A4, A5, A6, Q2, Q3, Q5, Q7, Audi TT, BMW 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 7 Series, X1, X2, X3, X4, X5, C3, Citroen C4 Cactus, Dacia Duster, DS 3 Crossback, Fiat 500, Panda, Ford EcoSport, Fiesta, Focus, Kuga, Puma, Ranger, Civic, HR-V, Honda Jazz, Hyundai i10, i20, i30, Kona, Jaguar E-PACE, Jaguar F-PACE, Jeep Compass, Renegade, Ceed, Niro, Kia Sportage, Land Rover Discovery Sport, Land Rover Range Rover Evoque, Land Rover Range Rover Sport, Mazda CX-30, Mazda CX-5, - A-, -Benz B-, - C-, - E-, - GLA, Mercedes- GLB, - GLE, - S-Class, Mini Cooper, Mitsubishi ASX, Mitsubishi Outlander, Nissan Juke, Nissan Qashqai, Astra, Opel Corsa, Crossland X, Grandland X, 2008, 208, 3008, Peugeot 308, Porsche Cayenne, Captur, Renault Clio, Kadjar, Seat Arona, Seat Ateca, Seat Ibiza, Seat Leon, Fabia, Skoda Kamiq, Karoq, Kodiaq, Octavia, Suzuki Swift, Vitara, Toyota Aygo, C-HR, Corolla, RAV4, Golf, Passat, Polo, Volkswagen T-Cross, T-Roc, Tiguan, S60, V60, Volvo XC40, XC60 ,XC90.