P0023 – Opis naprawy błędu

    Szukaj kodów dtc

P0023  Opis naprawy kodu błędu fehlercode reparatur beschreibung dtc error code repair description

Kod błędu P0023 w samochodzie jest związany z problemami w układzie sterowania fazą rozrządu, który odpowiada za synchronizację pracy wału korbowego i wału rozrządu. Oto kilka możliwych przyczyn wystąpienia błędu P0023:

  1. Uszkodzenie elektrozaworu sterującego fazą rozrządu – elektrozawór ten odpowiada za kontrolę faz rozrządu i jest podłączony do układu sterowania silnika. Jeśli elektrozawór jest uszkodzony lub nie działa poprawnie, może prowadzić do błędu P0023.
  2. Uszkodzenie czujnika pozycji wału korbowego – czujnik ten monitoruje pozycję wału korbowego i przesyła informacje do układu sterowania silnika. Uszkodzenie czujnika może prowadzić do błędu P0023.
  3. Uszkodzenie czujnika pozycji wału rozrządu – podobnie jak w przypadku innych błędów związanych z układem sterowania fazą rozrządu, jak P0014, P0015, P0016, P0017, P0018, P0019, P0020, P0021, uszkodzenie czujnika pozycji wału rozrządu może prowadzić do błędu P0023.
  4. Uszkodzenie napinacza paska rozrządu – uszkodzenie napinacza paska rozrządu może wpłynąć na napięcie i napięcie paska, co może wpłynąć na synchronizację wałów korbowych i rozrządu.
  5. Wycieki oleju lub zabrudzenia w układzie rozrządu – wycieki oleju lub zabrudzenia w układzie rozrządu mogą zakłócać jego pracę i prowadzić do błędów w synchronizacji wałów korbowych i rozrządu.
  6. Problemy z układem paliwowym – w niektórych przypadkach błąd P0023 może być spowodowany problemami z układem paliwowym, takimi jak problemy z wtryskiwaczami paliwa lub nierównomiernym spalaniem paliwa.

Zaleca się diagnozowanie i naprawę błędu P0023 przez specjalistę lub warsztat samochodowy, aby wykryć dokładną przyczynę błędu i dokonać odpowiedniej naprawy.


Kod błędu P0023 w samochodzie jest związany z problemami w układzie sterowania rozrządu. Oto najczęstsze objawy występujące w przypadku tego błędu:

  1. Kontrolka check engine – kod błędu P0023 może spowodować włączenie kontrolki check engine na desce rozdzielczej samochodu.
  2. Nierówna praca silnika – silnik może pracować nierówno lub tracić moc podczas jazdy.
  3. Spadki mocy – silnik może tracić moc podczas przyspieszania lub pod górkę.
  4. Trudności z uruchomieniem silnika – silnik może mieć trudności z odpaleniem lub nie chcieć się uruchomić w ogóle.
  5. Hałas z silnika – w przypadku problemów z sygnałem czujnika położenia wału korbowego lub układem sterowania rozrządu, mogą pojawiać się nieprzyjemne dźwięki z układu napędowego.
  6. Wysoki pobór paliwa – samochód może zużywać więcej paliwa niż zwykle.

Jeśli zauważysz powyższe objawy lub kod błędu P0023 zostanie wykryty, najlepiej skonsultować się z wykwalifikowanym mechanikiem lub serwisem samochodowym, aby dokładnie zdiagnozować i naprawić problem. Wymagana może być wymiana niektórych elementów, takich jak czujnik położenia wału korbowego lub elementy układu sterowania rozrządu, w zależności od diagnozy problemu.


Kod błędu P0023 w samochodzie oznacza problem z sygnałem czujnika położenia wału korbowego „B” w obwodzie „A”. Przyczyną może być m.in. uszkodzony czujnik, uszkodzony przewód lub wtyczka, uszkodzone połączenie elektryczne lub problem z samym wałem korbowym.

Aby naprawić ten błąd, można podjąć następujące kroki:

  1. Sprawdź połączenia elektryczne: Przede wszystkim należy sprawdzić połączenia elektryczne czujnika oraz wtyczki i przewodu zasilającego. W przypadku uszkodzenia połączenia należy je naprawić.
  2. Sprawdź czujnik: Następnie należy sprawdzić stan czujnika. Można to zrobić za pomocą multimetru, mierząc opór między zaciskami czujnika. Jeśli opór jest poza normą, należy wymienić czujnik.
  3. Sprawdź wał korbowy: Jeśli połączenia elektryczne i czujnik są w dobrym stanie, należy sprawdzić stan wału korbowego. W tym celu należy skontaktować się z mechanikiem lub warsztatem samochodowym, aby dokładnie zbadać wał korbowy i ewentualnie naprawić lub wymienić uszkodzone elementy.
  4. Wymień uszkodzone elementy: Jeśli zostanie zidentyfikowane uszkodzenie, takie jak uszkodzony czujnik lub przewód, należy wymienić uszkodzone elementy.

Po dokonaniu tych kroków i wyczyszczeniu kodu błędu, należy przeprowadzić jazdę próbną, aby sprawdzić, czy problem został rozwiązany i czy kod błędu P0023 nie pojawił się ponownie.


Kod błędu najczęsciej występuje w takich autach jak:

Romeo Giulia, Alfa Stelvio, A1, A3, A4, A5, A6, Q2, Q3, Q5, Q7, Audi TT, BMW 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 7 Series, X1, X2, X3, X4, X5, C3, Citroen C4 Cactus, Dacia Duster, DS 3 Crossback, Fiat 500, Panda, Ford EcoSport, Fiesta, Focus, Kuga, Puma, Ranger, Civic, HR-V, Honda Jazz, Hyundai i10, i20, i30, Kona, Jaguar E-PACE, Jaguar F-PACE, Jeep Compass, Renegade, Ceed, Niro, Kia Sportage, Land Rover Discovery Sport, Land Rover Range Rover Evoque, Land Rover Range Rover Sport, Mazda CX-30, Mazda CX-5, - A-, -Benz B-, - C-, - E-, - GLA, Mercedes- GLB, - GLE, - S-Class, Mini Cooper, Mitsubishi ASX, Mitsubishi Outlander, Nissan Juke, Nissan Qashqai, Astra, Opel Corsa, Crossland X, Grandland X, 2008, 208, 3008, Peugeot 308, Porsche Cayenne, Captur, Renault Clio, Kadjar, Seat Arona, Seat Ateca, Seat Ibiza, Seat Leon, Fabia, Skoda Kamiq, Karoq, Kodiaq, Octavia, Suzuki Swift, Vitara, Toyota Aygo, C-HR, Corolla, RAV4, Golf, Passat, Polo, Volkswagen T-Cross, T-Roc, Tiguan, S60, V60, Volvo XC40, XC60 ,XC90.