P0022 – Opis naprawy błędu

    Szukaj kodów dtc

P0022  Opis naprawy kodu błędu fehlercode reparatur beschreibung dtc error code repair description

Kod błędu P0022 w samochodzie jest związany z problemami w układzie sterowania fazą rozrządu, który odpowiada za synchronizację pracy wału korbowego i wału rozrządu. Oto kilka możliwych przyczyn wystąpienia błędu P0022:

  1. Uszkodzenie elektrozaworu sterującego fazą rozrządu – elektrozawór ten odpowiada za kontrolę faz rozrządu i jest podłączony do układu sterowania silnika. Jeśli elektrozawór jest uszkodzony lub nie działa poprawnie, może prowadzić do błędu P0022.
  2. Uszkodzenie czujnika pozycji wału korbowego – czujnik ten monitoruje pozycję wału korbowego i przesyła informacje do układu sterowania silnika. Uszkodzenie czujnika może prowadzić do błędu P0022.
  3. Uszkodzenie czujnika pozycji wału rozrządu – podobnie jak w przypadku innych błędów związanych z układem sterowania fazą rozrządu, jak P0014, P0015, P0016, P0017, P0018, P0019, P0020 i P0021, uszkodzenie czujnika pozycji wału rozrządu może prowadzić do błędu P0022.
  4. Uszkodzenie napinacza paska rozrządu – uszkodzenie napinacza paska rozrządu może wpłynąć na napięcie i napięcie paska, co może wpłynąć na synchronizację wałów korbowych i rozrządu.
  5. Wycieki oleju lub zabrudzenia w układzie rozrządu – wycieki oleju lub zabrudzenia w układzie rozrządu mogą zakłócać jego pracę i prowadzić do błędów w synchronizacji wałów korbowych i rozrządu.
  6. Problemy z układem paliwowym – w niektórych przypadkach błąd P0022 może być spowodowany problemami z układem paliwowym, takimi jak problemy z wtryskiwaczami paliwa lub nierównomiernym spalaniem paliwa.

Zaleca się diagnozowanie i naprawę błędu P0022 przez specjalistę lub warsztat samochodowy, aby wykryć dokładną przyczynę błędu i dokonać odpowiedniej naprawy.


Kod błędu P0022 w samochodzie związany jest z problemami w układzie sterowania rozrządu. Oto najczęstsze objawy występujące w przypadku tego błędu:

  1. Kontrolka check engine – kod błędu P0022 może spowodować włączenie kontrolki check engine na desce rozdzielczej samochodu.
  2. Nierówna praca silnika – silnik może pracować nierówno lub tracić moc podczas jazdy.
  3. Spadki mocy – silnik może tracić moc podczas przyspieszania lub pod górkę.
  4. Trudności z uruchomieniem silnika – silnik może mieć trudności z odpaleniem lub nie chcieć się uruchomić w ogóle.
  5. Hałas z silnika – w przypadku problemów z sygnałem czujnika położenia wału korbowego lub układem sterowania rozrządu, mogą pojawiać się nieprzyjemne dźwięki z układu napędowego.
  6. Wysoki pobór paliwa – samochód może zużywać więcej paliwa niż zwykle.

Jeśli zauważysz powyższe objawy lub kod błędu P0022 zostanie wykryty, najlepiej skonsultować się z wykwalifikowanym mechanikiem lub serwisem samochodowym, aby dokładnie zdiagnozować i naprawić problem. Wymagana może być wymiana niektórych elementów, takich jak czujnik położenia wału korbowego lub elementy układu sterowania rozrządu, w zależności od diagnozy problemu.


Kod błędu awarii P0022 wskazuje na problem z układem regulacji wałka rozrządu. Konkretnie, oznacza to, że sygnał sterujący wałkiem rozrządu dla cylindra nr 2 jest niewłaściwy, co może prowadzić do problemów z osiągami, emisją spalin, a nawet do uszkodzenia silnika.

Aby naprawić ten błąd awarii, można wykonać następujące kroki:

  1. Sprawdź układ regulacji wałka rozrządu: należy sprawdzić wszystkie elementy związane z układem regulacji wałka rozrządu, w tym zawory, elektrozawory, czujniki położenia wałka rozrządu i połączenia elektryczne. Upewnij się, że elementy są prawidłowo podłączone i że nie ma żadnych uszkodzeń.
  2. Wymień elementy, które uległy uszkodzeniu: jeśli jakieś elementy w układzie regulacji wałka rozrządu są uszkodzone, należy je wymienić. Na przykład, jeśli elektrozawór jest uszkodzony, należy go wymienić na nowy.
  3. Zaktualizuj oprogramowanie sterownika silnika: w niektórych przypadkach problem może wynikać z nieprawidłowego oprogramowania sterownika silnika. W takim przypadku należy zaktualizować oprogramowanie sterownika silnika.
  4. Skonsultuj się z mechanikiem: jeśli nie jesteś pewien, jak naprawić ten błąd awarii, warto skonsultować się z doświadczonym mechanikiem lub serwisem samochodowym. Mogą oni dokładnie sprawdzić układ i określić, jakie działania są konieczne do naprawy błędu awarii.

Kod błędu najczęsciej występuje w takich autach jak:

Romeo Giulia, Alfa Stelvio, A1, A3, A4, A5, A6, Q2, Q3, Q5, Q7, Audi TT, BMW 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 7 Series, X1, X2, X3, X4, X5, C3, Citroen C4 Cactus, Dacia Duster, DS 3 Crossback, Fiat 500, Panda, Ford EcoSport, Fiesta, Focus, Kuga, Puma, Ranger, Civic, HR-V, Honda Jazz, Hyundai i10, i20, i30, Kona, Jaguar E-PACE, Jaguar F-PACE, Jeep Compass, Renegade, Ceed, Niro, Kia Sportage, Land Rover Discovery Sport, Land Rover Range Rover Evoque, Land Rover Range Rover Sport, Mazda CX-30, Mazda CX-5, - A-, -Benz B-, - C-, - E-, - GLA, Mercedes- GLB, - GLE, - S-Class, Mini Cooper, Mitsubishi ASX, Mitsubishi Outlander, Nissan Juke, Nissan Qashqai, Astra, Opel Corsa, Crossland X, Grandland X, 2008, 208, 3008, Peugeot 308, Porsche Cayenne, Captur, Renault Clio, Kadjar, Seat Arona, Seat Ateca, Seat Ibiza, Seat Leon, Fabia, Skoda Kamiq, Karoq, Kodiaq, Octavia, Suzuki Swift, Vitara, Toyota Aygo, C-HR, Corolla, RAV4, Golf, Passat, Polo, Volkswagen T-Cross, T-Roc, Tiguan, S60, V60, Volvo XC40, XC60 ,XC90.